Libra Revalidatie en Audiologie krijgt een subsidie van 750.000 euro voor de opschaling van e-Health toepassingen. Het afgelopen jaar hebben professionals van Libra zich tot het uiterste ingespannen om, ondanks alle lockdown maatregelen, toch contact met hun klanten te onderhouden. Via telefoon en steeds vaker ook via videobellen met verschillende platforms. Klanten van Libra waren erg tevreden over de mogelijkheid om via videobellen contact te kunnen hebben. In de eerste plaats natuurlijk voor de continuïteit van zorg maar er werden ook veel andere voordelen ondervonden en ideeën verzameld.
Het besef dat e-Health een belangrijke en blijvende rol bij de dienstverlening van Libra zou gaan spelen werd steeds duidelijker. Dit vormde voor Libra aanleiding om zich te verdiepen in de Stimuleringsregeling e-Health Thuis (SET) waarmee zorgorganisaties een subsidie kunnen krijgen voor de opschaling van e-Health. VLAM mocht Libra hierbij ondersteunen. We adviseerden om te starten met het formuleren van een breed in de organisatie gedragen gezamenlijke visie op e-Health als basis voor een driejarig uitvoeringsplan en om hiervoor eerst een PréSET subsidie aan te vragen. De PréSET subsidie regeling is speciaal bedoeld om zorgorganisaties te helpen om binnen hun organisatie te zorgen voor meer draagvlak voor de implementatie van e-Health door te werken vanuit een gezamenlijke gedragen visie en gezamenlijke doelen.
VLAM maakte samen met Libra een plan voor een serie online werksessies waarmee Libra in een korte tijd met een brede vertegenwoordiging uit alle lagen van de organisatie én met haar klanten tot een gezamenlijke visie én opschalingsstrategie kon komen. De werksessies bouwden voort op de ervaringen van alle betrokkenen met de online dienstverlening tijdens de COVID-19 lockdowns. We stonden stil bij alle verhalen, positief en negatief, en bij de vraag wat men zou willen behouden en zou willen uitbouwen. Daarbij betrokken we ook wat technisch mogelijk zou zijn, gezien de infrastructuur en systemen binnen Libra. Vervolgens hielp VLAM Libra om het opschalingsplan verder uit te werken en in te dienen als projectvoorstel in de SET regeling.
We zijn blij en trots dat de subsidie aan Libra is toegekend, net als alle andere eerdere aanvragen binnen de SET regeling waar VLAM bij betrokken mocht zijn. We wensen Libra, haar medewerkers en klanten heel veel succes bij het vervolgtraject waarin we hen graag mogen blijven ondersteunen.
De SET regeling werd in 2019 geopend met als doel om bestaande e-Health toepassingen op te schalen en te borgen in de werkpraktijk. De regeling beoogt dat meer gebruikers in de thuisomgeving toegang krijgen tot e-Health oplossingen en dat e-Health structureel ingebed wordt in de werkprocessen van zorgprofessionals. De regeling zorgt er ook voor dat de inzet van e-Health structureel bekostigd wordt via de contractafspraken tussen zorgfinanciers en zorgaanbieders.
E-Health applicaties die onder de SET regeling vallen zijn bijvoorbeeld videobellen, online behandeling en/of blended care via bestaande (digitale behandelkamer) platforms, automatische medicatie uitgifte systemen in de thuissituatie en het via sensoren of bestaande apps monitoren van vitale functies en/of leefstijl/gedragspatronen. De SET regeling loopt nog tot eind 2021. Meer informatie over de SET regeling is te vinden via RVO-SET.
Vlam bondgenoten in innovatie heeft ruime ervaring met zowel aanvragen in de SET regeling als met ondersteuning in de uitvoering van SET projecten. We helpen bij visievorming, het vinden van én in de praktijk laten landen van verbeter ideeën met e-Health toepassingen op de reis die klanten van zorgorganisaties maken én de opschaling in de organisatie en in de werkprocessen van zorgprofessionals. Wilt u daar meer over weten, neem dan contact met ons op. We helpen graag verder!